Search This Blog

Wednesday, April 27, 2011

Masalah Keruntuhan moral remaja

Boh bapak tajuk karangan tidak berformat 350 patah perkataan SPM. No matter, tengok tajuk jap... Ekceli dah banyak kali da aku dengar keluar TV. Banyak orang jawab, banyak orang tua/ mak bapak yang jawab.
Most of the answers they give are fucked up answers. Wanna know why? 23/30 of the answers blame school and "pengaruh rakan sebaya". On the other hand, when the medias interview teenagers, all that they can say is "pengaruh rakan sebaya"



Duuuudes. Why the hell are you guys blaming on others? Aku takleh blah time mak bapak komen la. Secukup rasa je kata pengaruh rakan sebaya, pihak sekolah. Bodoh, nanti ada pihak sekolah nak denda anak sikit mule la panas jubo nak pergi buat report polis. Padahal aku dulu siap kena tempar laju-laju lagi ngan Cikgu Hamdan. Blame yourselves la wei... Mak bapak, remaja sendiri, pihak sekolah, masyarakat setempat. Semua pun main peranan penting untuk didik remaja sekarang. 

Remaja tiang negara, belia yang bakal memerintah negara ni. Korang nak ke remaja-remaja rosak, nanti dapat pemimpin rosak plak. Dah rosak nak rosakkan lagi kenapa puuunn. Kerja nak tuding jari je, tulah kegemaran semua. Tau nak tuding jari je. Ingat sikitnya pun hadoi. You tunjuk satu jari... tiga jari balik kenepuunn hadoi.

Tapi bagi aku semua tu atas diri remaja sendiri la. Berapa banyak didikan agama yang diberi, berapa tegas/kasih sayang nya mak bapak dan guru-guru kasi., berapa banyak pun perhatian yang masyarakat kasi, kalau remaja tak nak berubah, tau nak gila-gila je sepanjan masa susah gak. Sekarang ni nak tengok couple bercium kat tepi jalan pun normal da. Celaka betul diorang ni. Ni tengok contoh ni aku malas nak judge, korang tengok je la.




Apa ilmu budak laki tu pakai aku tak tau nak gak blaja mana tau ley dapat gune skali dua, secukup rasa gak idup aku. Anyway, ni salah satu contoh betapa hebatnya mereka yang dipanggil "bakal pemerintah" negara kita. So fikir-fikirkanla, korang nak ke rupa pemimpin kita nanti macam mat ni. Memang banyak kerja kene buat kalau nak ubah perangai sekor-sekor. Tapi sumpah aku kata, berbaloi. Aku dah pernah try, memang gila susah tapi berbaloi. Guess that's all for today folks.

P/S: Dah hancur nak hancurkan lagi? pikirkanlah.

No comments: