Search This Blog

Saturday, February 26, 2011

Ironinya...

Ingat tak dulu time kat skolah, selalu ada keluar karangan/rumusan tentang "Bincangkan tentang lepasan graduan yang brhijrah ke luar negara" or something like that. Aku selalu menganggap bahawa soalan itu bodoh dan tak patut dipraktikkan. Tetapi rupanya... soalan itu memang bodoh. Ada ke patut dia tanya kenapa graduan prgi ke luar negara untuk hidup di sana. Bukankah terlampau jelas sebabnya? Tidak? Oh okay, sapa yang kata tak. Baca ni betul-betul.

Antara sebab-sebab kenapa rakyat Malaysia berhijrah ke luar negara.

i.First and foremost, kos rumah kat sana.
Mari kita mulakan dengan perkara yang paling penting, rumah. Abang aku ada sambung belajar kat New Castle and dia ada sewa rumah dekat sana. Kos dia 375 sebulan, jenis rumah dia : 2 bedrooms house. Kat sana tak ada semi d ke banglo ke apa, dia ikut brapa banyak bilik yang ada. 2 bilik tidur, 2 bilik mandi dan ada dapur. 375. Mahal? Pergi terjun banggunan lah =.=

iiUpah yang diberikan pada pekerja. (Gaji)
Dekat luar negara, kalau korang belajar ekonomi. Diorang menggunakan sistem intensif modal, maksudnya diorang banyak menggunakan mesin daripada orang sebagai pekerja diorang. Oleh sebab itu, buruh(orang) akan dibayar agak mahal untuk satu kerja. Kenapa mereka menggunakan orang untuk buat kerja lagi padahal negara dah gitu punya maju? Well diorang tak cipta lagi robot sapu sampah, robot cuci jamban, robot tukang masak, robot driver dan macam-macam lagi. Minimum wage dekat sana adalah 5.93(pound) for an hour. Kat sana, diorang ada Human Rights. Apa itu Human Rights? sila menggunakan encyclopaedia terbesar, wiki. Minimum working hours adalah 20jam seminggu and maximum working hourse lak 40 jam seminggu. So kira-kira, paling minimum korang boleh dapat 118.6-237.2 untuk seminggu. Kalau sebulan darab 4, then tolak kos rumah 375. Brapa byk lagi ada? around 573.8. Whaaat? camne nak idop 500 sbulan? Meh aku bitau.

a.Baju-baju yang korang beli dari butik tu(nike,adidas, etc) sangatlah bersepah. Baju nike ngan adidas tu, boleh dapat 10 pound for 3. Baju fcuk kat Malaysia yang cecah rm100 tu, 10 pound je kat sana.

b.Kasut-kasut kat sana, lagi syioker. Kasut Nike yang design aku tak pernah nampak kat Malaysia 25 pound je

c.Ni yang paling best, apa-apa barang pun mcm pakaian,tak puas hati dengan produk,boleh pulangkan dalam tempoh 30 hari,takde banyak soal asal simpan resit dan tag tak dicabut.

d.Barang-barang dapur, ayam sekor sini 2 pound. So untuk sebulan kita anggarkan dalam 40 pound.

e.Public transportation kat sana lak sangat terjaga. Masa sangat punctual dan paling penting, murah.

Sekarang ni cuba anda fikir balik... Ironinya kan?

No comments: