Search This Blog

Tuesday, February 22, 2011

The Turn Off

Pernah tak anda pergi ke mana-mana and secara tiba-tiba ternampak seorang perempuan/lelaki and right that instance anda rasa anda da jumpa "The One." So anda pun pergi tegur dia. Unexpectedly, dia melayan anda and dia memang memenuhi semua kriteria yang anda nakkan pada "The One" anda. Tengah borak-borak, gelak-gelak, tiba-tiba dia mengeluarkan satu kotak. Anda pun terfikir, "kotak apa tu?" Lalu dia mengeluarkan  satu objek yang memang anda amat amat tidak suka. Ya, rokok. Today's topic is about cigarattes!



Rokok bukanlah item yang asing lagi kat negara tercinta aku ni. Tak kira golongan laki ke perempuan sama je. Perempuan pun da makin sama banyak dah ngan laki isap rokok, tak dapat isap mende tu nak isap rokok lak. Ok tak sabit, back to the main topic. Ramai perempuan sekarang bila ditanya, memang akan kata tak suk a pada lelaki yang menghisap rokok. Survey mengatakan 86% daripada perempuan tidak suka pada lelaki yang menghisap rokok, 5% suka pada lelaki yang menghisap rokok dan 9% mengatakan tidak kisah. 

Survey kata 86%, tapi aku tengok kat jalan, perempuan berkepit dengan lelaki yang hisap rokok banyak je, Satu soalan untuk saudari-saudari sekalian kononla korang ada couple dengan seorang mamat ni, time mula-mula couple dulu korang tak tau dia hisap rokok. Then after 3 bulan korang dah couple baru dapat tahu, adakah korang akan terus break dengan mamat tu? or akan teruskan hubungan and biarkan dia hisap rokok je? or akan cuba untuk mintak dia hentikan bad habbit dia?

Kebanyakan perempuan yang aku kenal, akan teruskan je hubungan diorang. Ada yang betul-betul break terus. Ada yang cuba untuk teruskan hubungan tanpa buat apa-apa. Ada gak yang gempak sikit, suruh pakwe pilih antara dia atau rokok.(pakwe dia pilih rokok) Ada jugak yang jenis optimis sikit, tolong pakwe dia berhenti.

 

Kalau pakwe korang dah hisap rokok cam mamat ni, dah memang takde
harapan dah dia nak berhenti....


Here are some tips to stop smoking:-

i. First and foremost, you have to believe in yourself that you can quit smoking. 
Ramai orang yang cuba untuk berhenti merokok, tapi cuma 3-5% je yang akan berjaya. The reason is because most of them do not believe that they can quit. Kebanyakannya akan melalui dialog seperti ini "Boleh ke aku berhenti?" "Bapak aku tu da merokok dari umur 12, gila kau sekarang dia da umur 60, aku ni boleh ke" atau, yang paling common "Aku ni biasanya hisap rokok 2 kotak sehari, gila kau nak suruh aku berhenti." 
which brings me to tip number two.

ii. Cut back on cigarettes gradually
Maksud cut back gradually korang kena kurangkan berapa batang(tersenyum) yang korang hisap tiap-tiap hari. Kalau korang tiba-tiba berhenti merokok, tak elok untuk badan. Contoh hari ni korang hisap satu kotak, esok cuba hisap dalam 13-16 batang je. Kalau rasa susah nak kurangkan, korang boleh try share rokok dengan orang lain.Kalau korang ni biawak sumbang yang takde kawan atau takde kawan yang smoking. Beli brand rokok lain, maksud aku beli brand rokok yang tak sedap atau yang korang tak suka.

iii.Learn what triggers your desire for a cigarette.
Kebanyakan penghisap(xD) ni akan bagi alasan 
a. Aku isap rokok sebab stress bro.
b. Sebab wa nampak cool la masa isap rokok. 
c. Ikot suka aku ah natang, kubo aku bukan kubo mu. Mu nak srabuk bakpe.
d. Sebab aku nampak seperti seorang lelaki macho apabila menghisap rokok.

Ini reaksi aku terhadap mereka
a. Ikut mu ah
b. Cool? Serius ah =.=
c. Sebab kubur lain-lain la aku tegur sekarang natang.
d. Babi serius ah =.=

Tu je tips yang aku mampu nak kasi. Malas tulis banyak, ada mlambak lagi. Kalau nak sila google. Ni gambar untuk menaikkan semangat lelaki yang nak berhenti hisap rokok tapi tak cukup keyakinan.






No comments: